Mest använda tjänsterna
-
Kontakta Lön- och bemanningsenhet
Denna e-tjänst används för frågor till lön- och bemanningsenheten och i de fall det inte finns en egen e-tjänst för ärendet.
Du hittar samtliga Lön/HR e-tjänster under rubriken "Tjänster"
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
Denna e-tjänst används för frågor till lön- och bemanningsenheten och i de fall det inte finns en egen e-tjänst för ärendet.
Du hittar samtliga Lön/HR e-tjänster under rubriken "Tjänster"
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Sjuk/Frisk anmälan - mer än 7 kalenderdagar
Chef/administratör sjukanmäler medarbetare som är sjuk mer än 7 kalenderdagar här. Sjukanmälan till Försäkringskassan sker automatiskt efter dag 14.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Kontakta helpdesk
Välkommen att ställa en fråga eller anmäla ett fel till helpdesk här.
För beställning av behörigheter, e-post, it-utrustning och tjänster; använd e-tjänsten
It-utrustning och tjänster.Välkommen att ställa en fråga eller anmäla ett fel till helpdesk här.
För beställning av behörigheter, e-post, it-utrustning och tjänster; använd e-tjänsten
It-utrustning och tjänster. -
It-utrustning och tjänster
Här kan du bland annat beställa dator, datortillbehör, iPad, programvaror med mera .
E-tjänster pga Covid-19 (2)
-
Rapportering om Coronasituationen (Covid-19) inom delar av Vård - och omsorgen
E-tjänsten är till för att kommunens enhetschefer skall kunna rapportera in misstänkt/konstaterad/inlagd/blivit friska-fall av Covid-19.
-
Skyddsmaterial - beställning
Här kan du som är behörig beställa skyddsmaterial till din förvaltning.
Ekonomi (18)
-
Anmäl användare till Swedbanks kortportal
Här anmäler du som närmaste chef anställda som ska ha tillgång till Swedbanks kortportal.
-
Anmäl företag, E-faktura
Här kan du anmäla organisationer/företag som vill få E-faktura.
-
Ansökan om växelkassa
Med denna E-tjänst kan verksamheten ansöka om en växelkassa till sitt försäljningsställe. Verksamheten kan också vid behov anmäla ändring om växelkassans storlek.
-
Behörighet till ekonomisystemet
Med den här E-tjänsten kan du anmäla ny användare, ändrabehörighet, avsluta användare. Du kan också anmäla problem med behörighet m.m.
I denna E-tjänst ingår även behörighet till att kontera/attestera fakturor.
-
Beslutsstöd - behörighet
Med den här E-tjänsten kan du anmäla ny användare, komplettera och ta bort behörighet, avsluta användare. Du kan också anmäla behörighetsproblem som att en användare inte ser rätt ansvar i ekonomirapporterna.
-
Betalkort/inköpskort
Med denna E-tjänst kan en chef ansöka om betal- eller inköpskort för sin medarbetare.
-
Betalningsdag - ändra
Om du upptäcker att en faktura har gått iväg med fel betalningsdag kan du skicka in denna E-tjänst med ändring av betalningsdag.
-
Handkassekort - ansök
Med denna E-tjänst kan du som ansvarig chef ansöka om nytt handkassekort för din verksamhet. Om verksamheten har haft kort tidigare och det ska ersättas använd E-tjänsten Handkassekort - Ändra.
-
Handkassekort - ändra
Här kan du avsluta eller ersätta ett handkassekort. Du kan också ändra beloppet på kortet.
-
Kundfaktura
Här kan du anmäla uppskov/anstånd, amorteringsplan, makulering samt rapportera när du har gjort en kreditfaktura.
-
Maskiner och inventarier - såld, stulen, slängd flyttad
Du skickar in E-tjänsten när en inventarie, maskin, bil eller likande har blivit stulen, såld, flyttad eller skrotad.
-
Rapportera in önskemål - Beslutstöd
Här kan du rapportera in önskemål om förändring/utveckling av kommunens beslutsstödssystem.
-
Referenskod - hantera
Här kan du beställa, ta bort och ändra mottagare för referenskoder.
-
Rekvisitionsblock
Här har du möjlighet att beställa rekvisitionsblock till din enhet.
-
Swedbanks kortportal - ändra
I denna E-tjänst kan du avsluta en användares behörighet. Du kan också ändra behörighet för en användare.
-
Utbetalning inom Sverige
Denna E-tjänst används när du ska göra en utbetalning i form av en ersättning. E-tjänsten kan också användas för en leverantörsfaktura där uppgifterna inte är kompletta eller där kommunen ska betala en del av fakturan. E-tjänsten kan inte användas av Kultur- och utbildningsförvaltningen.
-
Utlandsbetalning
Med denna E-tjänst kan du skicka in ett underlag för en utlandsbetalning.
-
Väntade intäkter
Om du vet att pengar kommer att sättas in på kommunens bankkonto använd denna E-tjänst för att rapportera in uppgifter.
Fika och catering (4)
-
Catering - Beställning till Smörgåsspecialisten
Här kan du beställa catering från Smörgåsspecialisten.
-
Fika/catering - Beställning till Ica Maxi Alingsås
Här kan du beställa fika och catering från Ica Maxi Alingsås.
-
Fruktkorg
Här kan du göra extrabeställningar eller beställa/avbeställa abonnemang på fruktkorgar från Företagsväxter i Knivstad AB.
-
Kaffe, te och tillbehör - beställning
Här beställer du kaffe, te och tillbehör till automater och bryggare i fika-/lunchrum av upphandlad leverantör.
Beställningen behöver göras senast kl. 12.00 på måndagar för leverans på tisdag. Tisdag är den stående leveransdagen för veckan.
Beställningar som överstiger 500 kr är fraktfria.
Inköp och upphandling (8)
-
Avtal - Avvikelse eller synpunkt/önskemål
Här kan du rapportera avvikelse, lämna önskemål eller synpunkter gällande Alingsås kommuns avtal. Upphandlingsenheten hanterar din rapport.
-
Bussresa
I denna e-tjänst kan du:
- Beställa bussresa direkt, om resan är angiven i prislistan.
- Begära offert på bussresa utanför angiven prislista (konkurrensutsättning).
-
Dokumentation av direktupphandling
Om du direktupphandlar vid ett inköpsvärde från 20 000 kr till gränsen för direktupphandling är du skyldig att fylla i och skicka in denna e-tjänst.
Om du direktupphandlar vid ett inköpsvärde från 20 000 kr till gränsen för direktupphandling är du skyldig att fylla i och skicka in denna e-tjänst.
-
Namnskylt - beställning
Här beställer du namnskylt med Alingsås kommuns logotyp.
-
Terminalglasögon
Här kan du som anställd meddela upphandlad optiker (Aoptik i Alingsås) att du kommer boka tid för synundersökning och eventuellt beställa terminalglasögon för arbetsbruk. Ärendet går först till din chef för godkännande.
-
Trycksaker - beställning
Här beställer du kuvert, visitkort och notisblock.
-
Upphandling
Här anmäler du din förvaltnings, avdelnings eller enhets upphandlingsbehov, varje upphandling ska anmälas separat.
Återkoppling sker snarast – normalt inom 10 arbetsdagar med undantag för semesterperioder. -
Verksamhetscyklar
Här beställer du cyklar, cykeltillbehör och cykelservice till verksamheten från Stampens cykelaffär.
IT (16)
-
Alströmer - Support digitala system och verktyg
Här kan du som arbetar på Alströmergymnasiet få support på digitala system och verktyg.
-
Ansök om konto för bokningsansvarig i Digitalt sekretessmöte (Vidicue)
Kontoanmälan bokningsansvarig.
-
Appbeställning till iPhone, iPad och Mac
Här kan du beställa app till iPhone, iPad och Mac.
-
Boka lånedator till Alfrescokurs
Här kan du boka lånedator till Alfrescokurs.
-
E-tjänst - beställning/fråga/ändring/felanmälan
Här kan du ställa frågor, lämna synpunkter/förbättringsförslag, begära ändring av befintlig e-tjänst eller göra en felanmälan.
Om du vill föreslå en ny e-tjänst; kontakta e-samordnaren på din förvaltning.
Du som är e-samordnare beställer ny e-tjänst här.
Här kan du ställa frågor, lämna synpunkter/förbättringsförslag, begära ändring av befintlig e-tjänst eller göra en felanmälan.
Om du vill föreslå en ny e-tjänst; kontakta e-samordnaren på din förvaltning.
Du som är e-samordnare beställer ny e-tjänst här.
-
Felanmälan/synpunkt Kommunportalen
Här kan du göra en felanmälan eller lämna synpunkter och förbättringsförslag för Kommunportalen.
-
HSAid och sithskort/reservkort, beställning och avregistrering
HSAid, siths och reservkort
-
It-utrustning och tjänster
Här kan du bland annat beställa dator, datortillbehör, iPad, programvaror med mera .
-
Kontakta helpdesk
Välkommen att ställa en fråga eller anmäla ett fel till helpdesk här.
För beställning av behörigheter, e-post, it-utrustning och tjänster; använd e-tjänsten
It-utrustning och tjänster.Välkommen att ställa en fråga eller anmäla ett fel till helpdesk här.
För beställning av behörigheter, e-post, it-utrustning och tjänster; använd e-tjänsten
It-utrustning och tjänster. -
Magna Cura - Återställ lösenord
I denna e-tjänst kan du återställa ditt lösenord till ditt Magna Cura-konto dygnet runt.
-
Nytt it-system
Här anmäler du behov av ett nytt it-system eller ett nytt tillägg/modul av ett it-system.
-
OTP-kort
Används av VOO.
E-tjänst för beställning av nytt, anmälan om återlämning, borttappat eller skadat OTP-kortDu behöver ingå i beställargruppen för OTP-kort för att få åtkomst till e-tjänsten.
-
Registrering av lån- eller återställande av produkt som tillhör Alingsås kommun
Via denna e-tjänsten ska du registrera när du lånar eller återlämnar en produkt som tillhör Alingsås kommun.
-
Samarbetsyta i Alfresco - beställning
Här kan du beställa olika samarbetsytor i dokumenthanteringssystemet Alfresco.
-
Samarbetsyta i Teams - beställning
Här kan du som är chef eller e-samordnare beställa samarbetsyta i Teams.
-
Tjänstekatalogen - beställning av behörighet
Här beställer du behörighet till att se din förvaltnings eller avdelnings/enhets uppgifter i tjänstekatalogen. Din chef ska godkänna din beställning via denna e-tjänst.
Lön och HR (53)
-
Anmäla medarbetare till avancerad resursplanering/ resurspass
Denna e-tjänsten används för att anmäla månadsanställd personal till avancerad resursplanering.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Anmäla timavlönad (ej i Time Care Pool)
Anmälan av timavlönad för användaruppgifter (AnvändarID) och rapportering av tid i självservice (gäller ej timavlönad i Time Care Pool)
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Anmäla timavlönad i Time Care Pool
Anmälan av timavlönad i Time Care Pool.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Anmäla/avsluta uppdrag som god man
I denna E-tjänst anmäler du ny god man.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Anmälan skyddsombud/fackligt ombud
Här kan utsedd handläggare för respektive fackförbund anmäla, förlänga och avanmäla fackliga ombud, skyddsombud och huvudskyddsombud
-
Anmälan vård av svårt sjukt barn
Anmälan vård av barn-svårt sjukt
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade. -
Ansökan om avgiftsbestämd ålderspension för förtroendevalda
Ansökan om ålderspension för förtroendevald. Ansökan skall vara kommunens pensionshandläggare tillhanda senast tre månader innan pensionen skall börja betalas ut.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Ansökan om semesterväxling för 2023
Ansökan om växling av semesterdagstillägg mot ledig tid
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade
-
Arbetstidsschema Grund/Partiellt
Via denna e-tjänst rapporteras medarbetarens arbetstider in utifrån sysselsättningsgrad till lön och chef signerar.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Avsluta utvärderingsuppgift i Time Care Planering
E-tjänsten används när utvärderingsuppgift ska tas bort/avslutas i Personec/Självservice.
Medarbetaren tas bort ur time care multi access efter en nattkörning mellan systemen.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Avsluta timanställning
E-tjänsten används vid avslut av anställningar för timavlönade vikarie.
Viktigt att vikarien får information av chefen innan e-tjänsten skickas in till lön- och bemanningsenheten.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Behörighetsformulär till personalsystem för chef och administrativ personal
Behörighet i personalsystem
-
Belastningsregister
Denna e-tjänst används för att skicka in utdrag ur belastningsregister till lön- och bemanningsenheten. Utdrag ur belastningsregister skickas in enbart utav chef, administratör eller samordnare.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade. För mer information kontakta lön och bemanningsenheten via telefon.
Denna e-tjänst används för att skicka in utdrag ur belastningsregister till lön- och bemanningsenheten. Utdrag ur belastningsregister skickas in enbart utav chef, administratör eller samordnare.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade. För mer information kontakta lön och bemanningsenheten via telefon.
-
Beslut om indragen sjukpenning
E-tjänst för indragen sjukpenning
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Beställa intyg
Här kan du beställa Arbetsgivarintyg/Tjänstgöringsintyg/Inkomstintyg.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Beställarbehörighet för Time Care Pool
Beställarbehörighet för Time Care Pool
-
Beställning av ID-kort
Via denna e-tjänsten kan du som chef beställa identitetskort
-
Beställning av rekrytering
Vid beställning av rekrytering, skapa kravprofil och skapa annons i Visma Recruit.
-
Centralt avtalad facklig tid
Med denna e-tjänst ska fackförbunden årligen lämna in på vilka personer den centralt fackliga tiden fördelas och hur många timmar respektive person ska ha. Man kan även göra förändringar under året om man vill fördela tiden annorlunda, det vill säga flytta timmar ifrån en person till en annan.
-
Familjehem
I denna E-tjänst kan uppgifter för arvode/omkostnad rapporteras.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade
-
-
Frågor om Time Care pool och planering
Här ställer du din fråga som avser schema och bemanningssystemet, Time Care planering och pool.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Fördelning av lön - flera personer
Används om ni har lönefördelning för flera personer inom samma förvaltning, ladda upp ett underlag i e-tjänsten och skicka in.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Fördelning av lön - för en person
Fördelning av lön för 1 person.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Företagshälsovård - synpunkter och avvikelser
Här kan du som chef eller annan beställare lämna synpunkter eller anmäla avvikelse på beställd eller genomförd tjänst inom företagshälsovården.
-
Försenad rapportering
Denna e-tjänst används vid försenad rapportering. Exempelvis kan avvikelse för maj månad rapporteras i maj och fram till juni månads sista attest därefter är inrapporteringen för sen.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Förskjuten arbetstid
Endast chef kan skicka in denna e-tjänst!
E-tjänsten används endast vid förändring av arbetstidens förläggning och ska inte tillämpas för att utöka en arbetstagares arbetstid, i så fall är det fråga om övertid eller fyllnadstid.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Förtroendevalda - Anmälan förändring
Här lämnas uppgifter för nytt/ändrat/avslutat uppdrag gällande förtroendevald i Alingsås Kommun, Alingsås/Vårgårda Räddningstjänst och ABAR.
-
Inbeordring under semester enligt AB
- Om synnerliga skäl föreligger kan arbetsgivaren avbryta en arbetstagares semester.
- En bestämmelse i kollektivavtalet Allmänna bestämmelser innebär att en arbetstagare som får sin semester avbruten under huvudsemestern (semester under perioden juni-augusti) kompenseras med en extra semesterdag för varje arbetsdag som skulle varit semesterdag, dock med högst 5 semesterdagar totalt under året.
- Om medarbetarens semester är inlagd i TC-planering byter chef ut semestern mot ordinarie arbetstid.
- E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
- Om synnerliga skäl föreligger kan arbetsgivaren avbryta en arbetstagares semester.
- En bestämmelse i kollektivavtalet Allmänna bestämmelser innebär att en arbetstagare som får sin semester avbruten under huvudsemestern (semester under perioden juni-augusti) kompenseras med en extra semesterdag för varje arbetsdag som skulle varit semesterdag, dock med högst 5 semesterdagar totalt under året.
- Om medarbetarens semester är inlagd i TC-planering byter chef ut semestern mot ordinarie arbetstid.
- E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Introduktionsutbildning VoO
Vilka ska genomföra introduktionsutbildning?
-
Inventering instruktörsutbildning HLR
E-tjänst för inventering och anmälan av HLR-instruktör
-
Kaffeavdrag - ta bort
Medarbetare i Alingsås kommun får kaffe eller te mot subventionerat avdrag om 240 kr per år. Ett avdrag sker proportionerligt om 20 kr per månad oavsett frånvaro.
Chef kan ta beslut om att ta bort avdraget i de fall då medarbetare ej nyttjar kaffe eller te på arbetsplatsen.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
Medarbetare i Alingsås kommun får kaffe eller te mot subventionerat avdrag om 240 kr per år. Ett avdrag sker proportionerligt om 20 kr per månad oavsett frånvaro.
Chef kan ta beslut om att ta bort avdraget i de fall då medarbetare ej nyttjar kaffe eller te på arbetsplatsen.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Kontakta Lön- och bemanningsenhet
Denna e-tjänst används för frågor till lön- och bemanningsenheten och i de fall det inte finns en egen e-tjänst för ärendet.
Du hittar samtliga Lön/HR e-tjänster under rubriken "Tjänster"
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
Denna e-tjänst används för frågor till lön- och bemanningsenheten och i de fall det inte finns en egen e-tjänst för ärendet.
Du hittar samtliga Lön/HR e-tjänster under rubriken "Tjänster"
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Kontakta Löneenheten (Förtroendevalda)
Välkommen att kontakta löneenheten med din fråga.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Kontaktperson - Kontaktfamilj - Stödförälder
I denna E-tjänst kan uppgifter för arvode/omkostnad rapporteras.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade
-
Koppla schema från Time Care planering
Uppgift till Lön och bemanningsenheten om scheman i Time Care planering som kan kopplas för medarbetare i lönesystemet Personec.
Här kan du med fördel ange flera personers schema i samma e-tjänst.
-
Koppla schema inom Barn och ungdomsförvaltningen
Uppgift till Lön och bemanningsenheten om scheman för medarbetare inom Barn- och ungdomsförvaltningen som kan kopplas i lönesystemet Personec
Här kan du med fördel ange flera personers schema.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Kostavdrag
Använd mall för kostavdrag som finns på kommunportalen och skicka in till Lön- och bemanningsenheten.
-
LAS-period för timavlönad
Via denna e-tjänst anmäler chef eller administratör anställningsperiod för rätt LAS-dagar.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Lägesrapport Covid-19
Förvaltningens dagliga lägesbild i förhållande till händelseutveckling av Covid-19
-
Lägg på utvärderingsuppgift i Time Care Multi Access
När medarbetaren är åter i tjänst och utvärderingsuppgift ska läggas på i Personec/Självservice.
Efter utvärderingsuppgift är pålagd från lön och bemanningsenheten går anställningen över till Time Care Multi Access efter en nattkörning.
-
Lönebeslut
Denna E-tjänst används när chef behöver justera arbetstagarens lön.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Lönetillägg
Beslut om lönetillägg.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Löneväxling till pensionspremie - överenskommelse
Löneväxling gentemot pension
-
Ny placering för tillsvidareanställd medarbetare
Placeringsmeddelande gäller för tillsvidareanställd med samma befattning, semestergrupp, sysselsättningsgrad och lön som enbart byter arbetsplats/enhet.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Rättelse/ändring av uppgifter
Här skickas ärende in t ex. när en beviljad frånvaro behöver ändras eller tas bort.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Semester under sjukfrånvaro
Semester rapporteras normalt i Självservice (eller Time Care planering) med undantag för semester under sjukfrånvaro som behöver rapporteras på via denna e-tjänst.
Medarbetare kan ej få sjuklön från arbetsgivaren och samtidigt ha semester. Sjuklön utges dag 2-14 dagarna i sjuklöneperioden.Du har också rätt att få ersättning för en hel semesterdag även om du är sjukskriven på deltid. Lön- och bemanningsenheten behöver därför ändra till rätt löneorsak för att omfattningen på semesterdagen ska bli rätt utbetald.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
Semester rapporteras normalt i Självservice (eller Time Care planering) med undantag för semester under sjukfrånvaro som behöver rapporteras på via denna e-tjänst.
Medarbetare kan ej få sjuklön från arbetsgivaren och samtidigt ha semester. Sjuklön utges dag 2-14 dagarna i sjuklöneperioden.Du har också rätt att få ersättning för en hel semesterdag även om du är sjukskriven på deltid. Lön- och bemanningsenheten behöver därför ändra till rätt löneorsak för att omfattningen på semesterdagen ska bli rätt utbetald.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Semesterdagar till timmar
Ansökan semesterdagar till timmar.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Sjuk/Frisk anmälan - mer än 7 kalenderdagar
Chef/administratör sjukanmäler medarbetare som är sjuk mer än 7 kalenderdagar här. Sjukanmälan till Försäkringskassan sker automatiskt efter dag 14.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Sjuklön/vård av barn för timavlönad
I denna e-tjänst rapporterar du om sjuklön och vård av barn. Du informerar om när du skulle ha arbetat och när du har varit frånvarande.
-
Time Care - Mobilschema
Här kan du som använder Time Care Planering/ Multi Access beställa en länk för att installera schema i din mobiltelefon.
-
Ändra skatteavdrag
Här kan du som får lön/ersättning utbetald från Alingsås kommun begära högre skatteavdrag per månad än enligt Skatteverkets tabell.
Ändring av skatteavdrag kan inte tas emot via telefon.
Omsorg och stöd (4)
-
Bokning av dokumentationsutbildning (Magna Cura) för vård- och omsorgspersonal
Bokning av dokumentationsutbildning (Magna Cura) för vård- och omsorgspersonal.
-
Brandskyddsrapport för Socialförvaltningen
Årlig rapportering av brandskyddsarbetet för Socialförvaltningen
-
Incidentrapport för Vård- och omsorgsförvaltningen - it och teknik
Denna incidentrapport används för fel och brister i förvaltningens tekniska apparatur, exempelvis larm ute och inne, VANSAM-telefoner, hotellås, GPS:er, tillsynskameror med mera.
-
Interna ärenden till vaktmästare Voo
Ärendehantering för vaktmästare
Telefoni (2)
-
Telefoni
Här kan du bland annat
- beställa mobil anknytning (MEX), fristående mobilabonnemang, mobiltelefoner, tillbehör och garantiservice eller service av skadad mobil
- anmäla byte eller avslut av telefonianknytning och abonnemang
- ställa frågor och anmäla fel när det gäller telefoni
-
VANSAM-telefoner
Här kan chefer och behörig personal inom VOO Kvarboende beställa, ändra och säga upp VANSAM-telefoner.
Utbildning och barnomsorg (15)
-
Anmälan till språkombudsutbildning - Campus
Här anmäler du dig om du vill delta i Campus Alingsås språkombudsutbildning inom vård- och omsorg våren 2023.
-
Anmälan till utbildning i svenska för invandrare - Campus
Här anmäler personal sökande som saknar fullständigt personnummer till utbildning i svenska för invandrare (sfi).
-
Ansökan/beställning av studiehandledning
Det ligger i skolans uppdrag att organisera undervisningen för elever med ett annat modersmål så att de ges förutsättningar att utveckla kunskaper i skolans alla ämnen samtidigt som de lär sig det svenska språket. Ett sätt att tillgodose det behovet kan vara att ge eleven studiehandledning på modersmålet.
En elev som inte klarar att följa undervisningen på svenska har rätt att få stöd i form av studiehandledning på sitt modersmål om hon eller han riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ett eller flera ämnen. Studiehandledning på modersmålet regleras i 5 kap. 4 § skolförordningen. Ansvarig rektor tillstyrker eller avslår en ansökan/beställning om rätten till studiehandledning. Tilldelning av studiehandledning beslutas avenhetschef för modersmål.
Det ligger i skolans uppdrag att organisera undervisningen för elever med ett annat modersmål så att de ges förutsättningar att utveckla kunskaper i skolans alla ämnen samtidigt som de lär sig det svenska språket. Ett sätt att tillgodose det behovet kan vara att ge eleven studiehandledning på modersmålet.
En elev som inte klarar att följa undervisningen på svenska har rätt att få stöd i form av studiehandledning på sitt modersmål om hon eller han riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ett eller flera ämnen. Studiehandledning på modersmålet regleras i 5 kap. 4 § skolförordningen. Ansvarig rektor tillstyrker eller avslår en ansökan/beställning om rätten till studiehandledning. Tilldelning av studiehandledning beslutas avenhetschef för modersmål.
-
Beslut om ställföreträdande rektor SL 2 kap 9 §
Rektor utser och beslutar om ställföreträdare upp till sju arbetsdagar. Vid mer än sju arbetsdagar utser och beslutar verksamhetschef för förskolan/grundskolan ställföreträdare.
-
Digital lärresurs - säkerhetsbedömning
Verksamheter inom BoU och KoU som vill köpa in en digital lärresurs (eller använda en gratisresurs) måste först säkerställa att resursen och dess informationsbehandling används korrekt och säkert enligt gällande lagstiftning för behandling av personuppgifter (GDPR).
Som digital lärresurs räknas exempelvis appar, webbtjänster och tillägg.
Verksamheter inom BoU och KoU som vill köpa in en digital lärresurs (eller använda en gratisresurs) måste först säkerställa att resursen och dess informationsbehandling används korrekt och säkert enligt gällande lagstiftning för behandling av personuppgifter (GDPR).
Som digital lärresurs räknas exempelvis appar, webbtjänster och tillägg.
-
Digitala verktyg för pedagoger och elever - beställning
Här kan du som beställningsansvarig beställa verktyg till pedagoger och elever.
-
Ekonomifunktionen på barn- och ungdomskontoret
E-tjänst för att få hjälp av barn- och ungdomsförvaltningens ekonomifunktion med följande ärenden:
- Behörighet i system
- Rättning av lön
- Rättning av faktura
- Fakturering
-
Fel- och stöldanmälan av personalverktyg och iPads inom skolan
Här kan du anmäla fel och stölder av personalverktyg och iPads inom skolan.
-
Felanmälan och frågor, BoU:s verksamhetsspecifika system
E-tjänst för personal i barn- och ungdomsförvaltningen att få hjälp med förvaltningens digitala system.
-
Felanmälan till vaktmästare på skolor och förskolor
Här kan förskole- och skolpersonal göra felanmälan till vaktmästare.
-
Frånvaroanmälan för personal på Alströmergymnasiet
Här anmäler du frånvaro och informerar om du behöver ersättare.
-
Lokalanpassningar för skolor och förskolor
Här anmäler rektorer behov av justeringar och anpassningar i lokalerna, både inomhus och utomhus. Det som ska skickas in är sådant som krävs utifrån säkerhet och för att verksamheten ska fungera bättre och som höjer värdet på fastigheten.
-
Låneavtal för pedagogiskt digitalt verktyg från Alingsås kommun
Här ska pedagogisk personal signera låneavtal för sitt digitala verktyg.
-
Samarbete med Team kommunikation
Rektorer i Alingsås kommun kan ansöka om samarbete med Team Kommunikation. I teamet ingår hörsel-och specialpedagog Carola Lindbom och logoped Frida Mjögeman. Team kommunikation ingår i enheten för Stöd och utveckling. Ansökan kan röra en utbildningsinsats och/eller konsultation på organisations-, grupp-eller individnivå.
Rektorer i Alingsås kommun kan ansöka om samarbete med Team Kommunikation. I teamet ingår hörsel-och specialpedagog Carola Lindbom och logoped Frida Mjögeman. Team kommunikation ingår i enheten för Stöd och utveckling. Ansökan kan röra en utbildningsinsats och/eller konsultation på organisations-, grupp-eller individnivå.
-
SMS-inloggning för vårdnadshavare i Arena
SMS-inloggning används för de som inte har mobilt bankID för identifiering.
Receptionens personal fyller vårdnadshavarens uppgifter i denna e-tjänst. Särskild behörighet krävs.
Övriga e-tjänster (17)
-
Aktivera skicka fil
Detta steget måste du genomföra för att få tillgång till e-tjänsten skickafil. E-tjänsten vänder sig till dig som har behov av att skicka filer i olika storlekar och format. Filerna kan också skickas på ett informationssäkert vis.
-
Beställning till husansvarig på Kommunledningskontoret
Här kan du som arbetar på Kommunledningskontoret lägga in beställningar till husansvarig för:
- Kontorsmaterial som inte finns i ordinarie sortiment
- Järnvaror, exempelvis klädkrokar
-
Bevakningstjänster och utrustning
Här informerar du säkerhetsenheten om ditt behov av bevakningstjänster och utrustning genom att besvara några frågor.
Vissa beställningar går direkt till upphandlad leverantör och andra hanteras först av säkerhetsenheten innan de går vidare. -
Boka Sparbankssalen
Här bokar du Sparbankssalen i Utbildningens Hus.
-
Feriejobb - intresseanmälan för arbetsplatser
Här kan arbetsplatser i Alingsås kommun anmäla sitt intresse att ta emot feriejobbande ungdomar sommaren 2021.
-
Fullmakt postöppning
Här ger du fullmakt för öppning av post som är adresserad till dig. Posten öppnas av registrator på din förvaltning.
-
-
Geodata - översikt
Här kan du beställa översikt av geodata.
-
Konsekvensbedömning av dataskydd
Den här e-tjänsten använder du när du ska påbörja en ny personuppgiftsbehandling eller använda en ny tjänst för en befintlig personuppgiftsbehandling. Syftet med konsekvensbedömning är att förebygga risker innan de uppkommer.
-
Kontakta fordonsenheten
Här hanteras alla fordonsrelaterade frågor.
-
Kontakta GIS-enheten
Välkommen att kontakta GIS-enheten med din fråga, anmäla ett fel, göra en beställning, be om behörighet eller något annat.
-
Kost - avvikelserapport/synpunkt
Här rapporterar du avvikelser eller lämnar synpunkter gällande kommunens kök och restauranger.
-
Lokalvård
Här kan du göra en extrabeställning eller anmäla avvikelse/synpunkt gällande städning i kommunens lokaler.
-
Personuppgiftsincident
Här anmäler du personuppgiftsincidenter som inträffat eller riskerat att inträffa.
Anmälan ska skickas så snart som möjligt. Respektive nämnd/myndighet är mottagare och utredare av den inskickade incidenten. En kopia skickas till kommunledningskontorets GDPR-nätverk i statistik- och sammanställningssyfte. För mer information se kommunens ”Rutin vid personuppgiftsincident”.
Dokumentera alltid händelsen även om du gör bedömningen att incidenten inte är så allvarlig. Beslutet ska kunna motiveras och händelsen med tillhörande åtgärder ska finnas dokumenterad. Handlingar som tillhör incidenten ska lagras hos respektive ansvarig nämnd/myndighet.
Här anmäler du personuppgiftsincidenter som inträffat eller riskerat att inträffa.
Anmälan ska skickas så snart som möjligt. Respektive nämnd/myndighet är mottagare och utredare av den inskickade incidenten. En kopia skickas till kommunledningskontorets GDPR-nätverk i statistik- och sammanställningssyfte. För mer information se kommunens ”Rutin vid personuppgiftsincident”.
Dokumentera alltid händelsen även om du gör bedömningen att incidenten inte är så allvarlig. Beslutet ska kunna motiveras och händelsen med tillhörande åtgärder ska finnas dokumenterad. Handlingar som tillhör incidenten ska lagras hos respektive ansvarig nämnd/myndighet.
-
Skicka fil
E-tjänsten vänder sig till dig som har behov av att skicka filer i olika storlekar och format. Filerna kan också skickas på ett informationssäkert vis.
-
Support samtycke till personuppgifter förskola/skola
Support samtycke till personuppgifter förskola/skola
-
Visselblåsare
Visselblåsarfunktionen är en rapporteringskanal som syftar till att medarbetare, uppdragstagare och förtroendevalda i Alingsås kommunkoncernen ska kunna anmäla allvarliga missförhållanden begångna av personer i ledande ställning, och känna sig trygga med att anmälningarna tas emot och hanteras på ett korrekt sätt.
Visselblåsarfunktionen är en rapporteringskanal som syftar till att medarbetare, uppdragstagare och förtroendevalda i Alingsås kommunkoncernen ska kunna anmäla allvarliga missförhållanden begångna av personer i ledande ställning, och känna sig trygga med att anmälningarna tas emot och hanteras på ett korrekt sätt.