Sök tjänst

Stäng 

"" gav  träffar

       
    Vy:

    Ekonomi (22)

    • Anmäl användare till Swedbanks kortportal

      Här anmäler du som närmaste chef anställda som ska ha tillgång till Swedbanks kortportal.

    • Anmäl företag, E-faktura

      Här kan du anmäla organisationer/företag som vill få E-faktura.

    • Ansökan om växelkassa

      Med denna E-tjänst kan verksamheten ansöka om en växelkassa till sitt försäljningsställe. Verksamheten kan också vid behov anmäla ändring om växelkassans storlek.

    • Betalkort/inköpskort

      Med denna E-tjänst kan en chef ansöka om betal- eller inköpskort för sin medarbetare.

    • Betalningsdag - ändra

      Om du upptäcker att en faktura har gått iväg med fel betalningsdag kan du skicka in denna E-tjänst med ändring av betalningsdag. 

    • Försäljningsverksamhet

      När verksamheten planerar att starta försäljning behöver viss information ansökas om/ skickas in  - vem är kassaansvarig, växelkassa, swish och kortterminal.

    • Handkassekort - ansök

      Med denna E-tjänst kan du som ansvarig chef ansöka om nytt handkassekort för din verksamhet. Om verksamheten har haft kort tidigare och det ska ersättas använd E-tjänsten Handkassekort - Ändra.

    • Kassaansvarig - anmäl/ändra

      Med denna E-tjänst kan du anmäla vem som är kassaansvarig för ett försäljningsställe. Du kan också anmäla ändring.

    • Maskiner och inventarier - såld, stulen, slängd flyttad

      Du skickar in E-tjänsten när en inventarie, maskin, bil eller likande har blivit stulen, såld, flyttad eller skrotad. 

    • Rapportera in önskemål - Beslutstöd

      Här kan du rapportera in önskemål om förändring/utveckling av kommunens beslutsstödssystem.

    • Referenskod - hantera

      Här kan du beställa, ta bort och ändra mottagare för referenskoder.

    • Rekvisitionsblock

      Här har du möjlighet att beställa rekvisitionsblock till din enhet.

       

    • Swedbanks kortportal - ändra

      I denna E-tjänst kan du avsluta en användares behörighet. Du kan också ändra behörighet för en användare.

    • Utlandsbetalning

      Med denna E-tjänst kan du skicka in ett underlag för en utlandsbetalning.

    • Väntade intäkter

      Om du vet att pengar kommer att sättas in på kommunens bankkonto använd denna E-tjänst för att rapportera in uppgifter.

    Fika och catering (4)

    Inköp och upphandling (8)

    • Trycksaker - beställning

      Här beställer du kuvert, visitkort och notisblock.

    • Verksamhetscyklar

      Här beställer du cyklar, cykeltillbehör och cykelservice till verksamheten från Stampens cykelaffär.

    IT (20)

    • Ansök om konto för bokningsansvarig i Digitalt sekretessmöte (Vidicue)

      Kontoanmälan bokningsansvarig.

    • Appbeställning till iPhone, iPad, Mac och Samsungtelefon

      Här kan du beställa app till iPhone, iPad, Mac och Samsungtelefon.

    • Beställ ärendehandläggare i Open ePlatform

      Här kan chefer, e-samordnare eller e-tjänstadministratör beställa handläggarrättighet för person i Open ePlatform. 

      Om du inte ingår i någon av grupperna kontakta ovanstående för att föreslå Ärendehandläggare.

    • E-tjänst - beställning/fråga/ändring/felanmälan

      Här kan du ställa frågor, lämna synpunkter/förbättringsförslag, begära ändring av befintlig e-tjänst eller göra en felanmälan.

      Om du vill föreslå en ny e-tjänst; kontakta e-samordnaren på din förvaltning

      Du som är e-samordnare beställer ny e-tjänst här.

       

    • Informera om e-tjänst

      Open ePlatform är vårt utpekade e-tjänstsystem. Om IT-chefen ändå godkänner beslut om att investera i en annan e-tjänst, ska den länkas från vår samlade e-tjänstplattform, minasidor.alingsas.se eller internservice.alingas.se. Syftet är att användarna enkelt ska kunna hitta och söka efter tjänsten utifrån kategori och målgrupp.

    • Nytt it-system/avsluta it-system

      Här anmäler du behov av ett nytt it-system eller ett nytt tillägg/modul av ett it-system. Du kan även meddela att du vill avsluta ett it-system/modul här.

    • Pulsmätning - engagemang och trivsel

      Välkommen till en av årets pulsmätningar som mäter engagemang och trivsel.

    • Registrering av lån- eller återställande av produkt som tillhör Alingsås kommun

      Via denna e-tjänsten ska du registrera när du lånar eller återlämnar en produkt som tillhör Alingsås kommun. 

    • Rutin - behörighet

      Här kan e-samordnare eller Rutin-admin beställa/ändra/avbeställa behörighet åt medarbetare i ärendehanteringssystemet Rutin.

    • Samarbetsyta i Alfresco - beställning

      Här kan du beställa olika samarbetsytor i dokumenthanteringssystemet Alfresco.

    • Samarbetsyta i Teams - beställning

      Här kan du som är chef eller e-samordnare beställa samarbetsyta i Teams.

    • Systemlistan - behörighet

      Här kan du beställa behörighet till Systemlistan.

    • Systemuppgradering

      I denna e-tjänsten kan du som är systemförvaltare beställa hjälp av tekniker vid Alingsås kommuns it-avdelning med systemuppgradering.

    • Tjänstekatalogen - behörighet

      Här beställer du behörighet till att se din förvaltnings eller avdelnings/enhets uppgifter i tjänstekatalogen. Din chef ska godkänna din beställning via denna e-tjänst.

    Lön och HR (58)

    Omsorg och stöd (10)

    Telefoni (2)

    Utbildning och barnomsorg (21)

    • Alströmer - Support digitala system och verktyg

      Här kan du som arbetar på Alströmergymnasiet få support på digitala system och verktyg.

    • Anmälan till handledarträff - Campus

      Här anmäler du dig om du vill delta i Campus Alingsås handledarträff inom vård- och omsorg. 

    • Anmälan till utbildning i svenska för invandrare - Campus

      Här anmäler personal sökande som saknar fullständigt personnummer till utbildning i svenska för invandrare (sfi).

    • Ansökan/beställning av studiehandledning

      Det ligger i skolans uppdrag att organisera undervisningen för elever med ett annat modersmål så att de ges förutsättningar att utveckla kunskaper i skolans alla ämnen samtidigt som de lär sig det svenska språket. Ett sätt att tillgodose det behovet kan vara att ge eleven studiehandledning på modersmålet.

      En elev som inte klarar att följa undervisningen på svenska har rätt att få stöd i form av studiehandledning på sitt modersmål om hon eller han riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ett eller flera ämnen. Studiehandledning på modersmålet regleras i 5 kap. 4 § skolförordningen. Ansvarig rektor tillstyrker eller avslår en ansökan/beställning om rätten till studiehandledning. Tilldelning av studiehandledning beslutas avenhetschef för modersmål.

      Den här tjänsten är stängd för underhåll
    • Avvikelser skoltaxi - till och från skola

      Här kan skolans personal anmäla om skoltaxi är sen till skola och/eller om skoltaxi är försenad att hämta upp skoltaxielever vid skolan för hemtransport.

    • Beslut om ställföreträdande rektor för Alströmergymnasiet och Campus

      Här meddelar du som rektor vid Alströmergymnasiet och Campus om ställföreträdande rektor.

    • Delegationsbeslut om ställföreträdande rektor för BOU, SL 2 kap 9 §

      Rektor utser och beslutar om ställföreträdare upp till sju arbetsdagar. Vid mer än sju arbetsdagar utser och beslutar verksamhetschef för förskolan/grundskolan ställföreträdare.

    • Digital lärresurs - säkerhetsbedömning

      Verksamheter inom BoU och KoU som vill köpa in en digital lärresurs (eller använda en gratisresurs) måste först säkerställa att resursen och dess informationsbehandling används korrekt och säkert enligt gällande lagstiftning för behandling av personuppgifter (GDPR).

      Som digital lärresurs räknas exempelvis appar, webbtjänster och tillägg.

    • Ekonomifunktionen på barn- och ungdomskontoret

      E-tjänst för att få hjälp av barn- och ungdomsförvaltningens ekonomifunktion med följande ärenden:

      • Behörighet i system
      • Rättning av lön
      • Rättning av faktura
      • Fakturering
    • Fel- och stöldanmälan av personalverktyg och iPads inom skolan

      Här kan du anmäla fel och stölder av personalverktyg och iPads inom grundskolan, inklusive verktyg för SU-grupper.

    • Låneavtal för pedagogiskt digitalt verktyg från Alingsås kommun

      Här ska pedagogisk personal signera låneavtal för sitt digitala verktyg.

    • Samarbete med förskolepsykolog

      Förskolerektorer i Alingsås kommun kan ansöka om samarbete med förskolepsykolog.  Ansökan kan röra en insats och/eller konsultation på organisations-, grupp-eller individnivå. 

    • Samarbete med Team kommunikation

      Rektorer i Alingsås kommun kan ansöka om samarbete med Team Kommunikation. I teamet ingår hörsel-och specialpedagog Carola Lindbom och logoped Frida Mjögeman. Team kommunikation ingår i enheten för Stöd och utveckling. Ansökan kan röra en utbildningsinsats och/eller konsultation på organisations-, grupp-eller individnivå. 

    • SMS-inloggning för vårdnadshavare i Arena

      SMS-inloggning används för de som inte har e-legitimation för identifiering.

      Receptionens personal fyller vårdnadshavarens uppgifter i denna e-tjänst. Särskild behörighet krävs.

    • Support samtycke till personuppgifter förskola/skola

      Support samtycke till personuppgifter förskola/skola

    Övriga e-tjänster (20)

    • Aktivera skicka fil

      Detta steget måste du genomföra för att få tillgång till e-tjänsten skickafil. E-tjänsten vänder sig till dig som har behov av att skicka filer i olika storlekar och format. Filerna kan också skickas på ett informationssäkert vis. 

    • Alingsås nya kommunhus - synpunkter och tips

      Använd e-tjänsten för att lämna frågor eller tips till projektgruppen angående Alingsås nya kommunhus; dina synpunkter kommer att läsas och tas i beaktning under projektets gång.

    • Beställning till husansvarig på kommunledningskontoret

      Här kan du som arbetar på kommunledningskontoret lägga in beställningar till husansvarig för:

      • Kontorsmaterial som inte finns i ordinarie sortiment
      • Järnvaror, exempelvis klädkrokar
    • Bevakningstjänster och utrustning

      Här informerar du säkerhetsenheten om ditt behov av bevakningstjänster och utrustning genom att besvara några frågor.
      Vissa beställningar går direkt till upphandlad leverantör och andra hanteras först av säkerhetsenheten innan de går vidare.

    • Feriejobb - intresseanmälan för arbetsplatser

      Här kan arbetsplatser i Alingsås kommun anmäla sitt intresse att ta emot feriejobbande ungdomar sommaren 2024.

    • Fullmakt postöppning

      Här ger du fullmakt för öppning av post som är adresserad till dig. Posten öppnas av registrator på din förvaltning.

    • Geodata - beställning

      Här kan du beställa utdrag av geodata.

    • Geodata - översikt

      Här kan du beställa översikt av geodata.

    • Grundkarta - Beställning

      test av beställningstjänst

    • Kontakta GIS-enheten

      Välkommen att kontakta GIS-enheten med din fråga, anmäla ett fel, göra en beställning, be om behörighet eller något annat.

    • Personuppgiftsincident

      Här anmäler du personuppgiftsincidenter som inträffat eller riskerat att inträffa.

      Anmälan ska skickas så snart som möjligt. Respektive nämnd/myndighet är mottagare och utredare av den inskickade incidenten. En kopia skickas till kommunledningskontorets Dataskyddsnätverk i statistik- och sammanställningssyfte. För mer information se kommunens ?Rutin vid personuppgiftsincident?.

      Dokumentera alltid händelsen även om du gör bedömningen att incidenten inte är så allvarlig. Beslutet ska kunna motiveras och händelsen med tillhörande åtgärder ska finnas dokumenterad. Handlingar som tillhör incidenten ska lagras hos respektive ansvarig nämnd/myndighet.

    • Vaktmästartjänster KLK

      Med denna e-tjänst beställer du vaktmästartjänster på kommunledningskontoret. 

    • Vaktmästeritjänster Sveagatan 12

      Här kan du beställa tjänster av vaktmästaren på Sveagatan 12.

    • Visselblåsare

      Visselblåsarfunktionen är en rapporteringskanal som syftar till att medarbetare, uppdragstagare och förtroendevalda i Alingsås kommunkoncernen ska kunna anmäla allvarliga missförhållanden begångna av personer i ledande ställning, och känna sig trygga med att anmälningarna tas emot och hanteras på ett korrekt sätt.