Mest använda tjänsterna
-
Frågor om Time Care pool och planering
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Kontakta helpdesk
Välkommen att ställa en fråga eller anmäla ett fel till helpdesk här.
-
It-utrustning och tjänster
Här kan du bland annat beställa dator, datortillbehör, iPad, programvaror med mera .
-
Kontakta Lön- och bemanningsenheten
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade, kontakta oss på telefon 0322-617020.
Ekonomi (22)
-
Anmäl användare till Swedbanks kortportal
Här anmäler du som närmaste chef anställda som ska ha tillgång till Swedbanks kortportal.
-
Anmäl företag, E-faktura
Här kan du anmäla organisationer/företag som vill få E-faktura.
-
Ansökan om växelkassa
Med denna E-tjänst kan verksamheten ansöka om en växelkassa till sitt försäljningsställe. Verksamheten kan också vid behov anmäla ändring om växelkassans storlek.
-
Behörighet till ekonomisystemet
Med den här E-tjänsten kan du anmäla ny användare, ändrabehörighet, avsluta användare. Du kan också anmäla problem med behörighet m.m.
I denna E-tjänst ingår även behörighet till att kontera/attestera fakturor.
-
Beslutsstöd - behörighet
Med den här E-tjänsten kan du anmäla ny användare, komplettera och ta bort behörighet, avsluta användare. Du kan också anmäla behörighetsproblem som att en användare inte ser rätt ansvar i ekonomirapporterna.
-
Betalkort/inköpskort
Med denna E-tjänst kan en chef ansöka om betal- eller inköpskort för sin medarbetare.
-
Betalningsdag - ändra
Om du upptäcker att en faktura har gått iväg med fel betalningsdag kan du skicka in denna E-tjänst med ändring av betalningsdag.
-
-
Försäljningsverksamhet
När verksamheten planerar att starta försäljning behöver viss information ansökas om/ skickas in - vem är kassaansvarig, växelkassa, swish och kortterminal.
-
Handkassekort - ansök
Med denna E-tjänst kan du som ansvarig chef ansöka om nytt handkassekort för din verksamhet. Om verksamheten har haft kort tidigare och det ska ersättas använd E-tjänsten Handkassekort - Ändra.
-
Handkassekort - ändra
Här kan du avsluta eller ersätta ett handkassekort. Du kan också ändra beloppet på kortet.
-
Kassaansvarig - anmäl/ändra
Med denna E-tjänst kan du anmäla vem som är kassaansvarig för ett försäljningsställe. Du kan också anmäla ändring.
-
Kundfaktura
Här kan du anmäla uppskov/anstånd, amorteringsplan, makulering samt rapportera när du har gjort en kreditfaktura.
-
Maskiner och inventarier - såld, stulen, slängd flyttad
Du skickar in E-tjänsten när en inventarie, maskin, bil eller likande har blivit stulen, såld, flyttad eller skrotad.
-
Rapportera in önskemål - Beslutstöd
Här kan du rapportera in önskemål om förändring/utveckling av kommunens beslutsstödssystem.
-
Referenskod - hantera
Här kan du beställa, ta bort och ändra mottagare för referenskoder.
-
Rekvisitionsblock
Här har du möjlighet att beställa rekvisitionsblock till din enhet.
-
Swedbanks kortportal - ändra
I denna E-tjänst kan du avsluta en användares behörighet. Du kan också ändra behörighet för en användare.
-
-
Utbetalning inom Sverige
Denna E-tjänst används när du ska göra en utbetalning i form av en ersättning. E-tjänsten kan också användas för en leverantörsfaktura där uppgifterna inte är kompletta eller där kommunen ska betala en del av fakturan. E-tjänsten kan inte användas av Kultur- och utbildningsförvaltningen.
-
Utlandsbetalning
Med denna E-tjänst kan du skicka in ett underlag för en utlandsbetalning.
-
Väntade intäkter
Om du vet att pengar kommer att sättas in på kommunens bankkonto använd denna E-tjänst för att rapportera in uppgifter.
Fika och catering (4)
-
Catering - beställning till Smörgåsspecialisten
Här kan du beställa catering från Smörgåsspecialisten.
-
Fika/catering - beställning till Ica Maxi Alingsås
Här kan du beställa fika och catering från Ica Maxi Alingsås.
-
Fruktkorg
Här kan du göra extrabeställningar eller beställa/avbeställa abonnemang på fruktkorgar från Företagsväxter i Knivsta AB.
-
Kaffe, te och tillbehör - beställning
Här beställer du kaffe, te och tillbehör till automater och bryggare i fika-/lunchrum av upphandlad leverantör.
Beställningen behöver göras senast kl. 12.00 på måndagar för leverans på tisdag. Tisdag är den stående leveransdagen för veckan.
Beställningar som överstiger 500 kr är fraktfria.
Inköp och upphandling (8)
-
Beställning av förtjänstgåva - presentkort
Här kan ansvarig avdelningschef beställa ett digitalt presentkort från vald butik.
Du kan läsa mer om reglerna på kommunportalen.
Genom att använda denna e-tjänsten går beställningen direkt till butik som i sin tur returnerar presentkort inklusive faktura.Här kan ansvarig avdelningschef beställa ett digitalt presentkort från vald butik.
Du kan läsa mer om reglerna på kommunportalen.
Genom att använda denna e-tjänsten går beställningen direkt till butik som i sin tur returnerar presentkort inklusive faktura. -
Beställning av träningsskor för AVRF - Alingsås och Vårgårda Räddningstjänstförbund
Här kan du som operativ personal på AVRF beställa rekvisition till träningsskor. Beställningen går till Förrådet för godkännande och därefter skickas den direkt till Intersport. Du kommer att få ett mejl när detta är klart och du kan handla.
-
Bussresa
I denna e-tjänst kan du:
- Beställa bussresa direkt, om resan är angiven i prislistan.
- Begära offert på bussresa utanför angiven prislista (konkurrensutsättning).
-
Namnskylt - beställning
Här beställer du namnskylt med Alingsås kommuns logotyp.
-
Terminalglasögon
Här kan du som anställd meddela upphandlad optiker (Aoptik i Alingsås) att du kommer boka tid för synundersökning och eventuellt beställa terminalglasögon för arbetsbruk. Ärendet går först till din chef för godkännande.
-
Trycksaker - beställning
Här beställer du kuvert, visitkort och notisblock.
-
Upphandling
E-tjänst för alla typer av ärenden när det gäller upphandling.
-
Verksamhetscyklar
Här beställer du cyklar, cykeltillbehör och cykelservice till verksamheten från Stampens cykelaffär.
IT (20)
-
Ansök om konto för bokningsansvarig i Digitalt sekretessmöte (Vidicue)
Kontoanmälan bokningsansvarig.
-
Appbeställning till iPhone, iPad, Mac och Samsungtelefon
Här kan du beställa app till iPhone, iPad, Mac och Samsungtelefon.
-
Beställ ärendehandläggare i Open ePlatform
Här kan chefer, e-samordnare eller e-tjänstadministratör beställa handläggarrättighet för person i Open ePlatform.
Om du inte ingår i någon av grupperna kontakta ovanstående för att föreslå Ärendehandläggare.
-
E-tjänst - beställning/fråga/ändring/felanmälan
Här kan du ställa frågor, lämna synpunkter/förbättringsförslag, begära ändring av befintlig e-tjänst eller göra en felanmälan.
Om du vill föreslå en ny e-tjänst; kontakta e-samordnaren på din förvaltning.
Du som är e-samordnare beställer ny e-tjänst här.
Här kan du ställa frågor, lämna synpunkter/förbättringsförslag, begära ändring av befintlig e-tjänst eller göra en felanmälan.
Om du vill föreslå en ny e-tjänst; kontakta e-samordnaren på din förvaltning.
Du som är e-samordnare beställer ny e-tjänst här.
-
HSAid och sithskort/reservkort, beställning och avregistrering
HSAid, siths och reservkort
-
Informera om e-tjänst
Open ePlatform är vårt utpekade e-tjänstsystem. Om IT-chefen ändå godkänner beslut om att investera i en annan e-tjänst, ska den länkas från vår samlade e-tjänstplattform, minasidor.alingsas.se eller internservice.alingas.se. Syftet är att användarna enkelt ska kunna hitta och söka efter tjänsten utifrån kategori och målgrupp.
Open ePlatform är vårt utpekade e-tjänstsystem. Om IT-chefen ändå godkänner beslut om att investera i en annan e-tjänst, ska den länkas från vår samlade e-tjänstplattform, minasidor.alingsas.se eller internservice.alingas.se. Syftet är att användarna enkelt ska kunna hitta och söka efter tjänsten utifrån kategori och målgrupp.
-
Integrationer och automation - beställning/avbeställning
Här anmäler behörig beställare önskemål för att antingen skapa, förändra eller avveckla en integration mellan verksamhetssystem, alternativt göra en förfrågan kring automatisering av en lämplig arbetsuppgift.
-
It-utrustning och tjänster
Här kan du bland annat beställa dator, datortillbehör, iPad, programvaror med mera .
-
Kommunportalen - support
E-tjänst för frågor, felanmälan, behörighet, publicering av innehåll på Kommunportalen.
-
Kontakta helpdesk
Välkommen att ställa en fråga eller anmäla ett fel till helpdesk här.
-
Nytt it-system/avsluta it-system
Här anmäler du behov av ett nytt it-system eller ett nytt tillägg/modul av ett it-system. Du kan även meddela att du vill avsluta ett it-system/modul här.
-
OTP-kort för intern personal
E-tjänst för beställning av nytt, anmälan om återlämning, borttappat eller skadat OTP-kort
Du behöver särskild behörighet för att få åtkomst till e-tjänsten.
-
Pulsmätning - engagemang och trivsel
Välkommen till en av årets pulsmätningar som mäter engagemang och trivsel.
-
Registrering av lån- eller återställande av produkt som tillhör Alingsås kommun
Via denna e-tjänsten ska du registrera när du lånar eller återlämnar en produkt som tillhör Alingsås kommun.
-
Rutin - behörighet
Här kan e-samordnare eller Rutin-admin beställa/ändra/avbeställa behörighet åt medarbetare i ärendehanteringssystemet Rutin.
-
Samarbetsyta i Alfresco - beställning
Här kan du beställa olika samarbetsytor i dokumenthanteringssystemet Alfresco.
-
Samarbetsyta i Teams - beställning
Här kan du som är chef eller e-samordnare beställa samarbetsyta i Teams.
-
Systemlistan - behörighet
Här kan du beställa behörighet till Systemlistan.
-
Systemuppgradering
I denna e-tjänsten kan du som är systemförvaltare beställa hjälp av tekniker vid Alingsås kommuns it-avdelning med systemuppgradering.
-
Tjänstekatalogen - behörighet
Här beställer du behörighet till att se din förvaltnings eller avdelnings/enhets uppgifter i tjänstekatalogen. Din chef ska godkänna din beställning via denna e-tjänst.
Lön och HR (58)
-
Anmäla medarbetare till avancerad resursplanering/ resurspass
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Anmäla timavlönad
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Anmäla/avsluta uppdrag som god man
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Anmälan ersättning enligt AB gällande semester
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Anmälan vård av svårt sjukt barn
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Ansökan om avgiftsbestämd ålderspension för förtroendevalda
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Ansökan om semesterväxling för 2025
Ansökan öppnar 2024-10-01.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Arbetstidsschema Grund/Partiellt
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Avsluta utvärderingsuppgift i Time Care Planering
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Avsluta timanställning
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Behörighetsformulär till personalsystem för chef och administrativ personal
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Belastningsregister
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade, kontakta oss på telefon 0322-617020.
-
Beslut om indragen sjukpenning
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Beställa intyg
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Beställarbehörighet för Time Care Pool
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Beställning av ID-kort
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Beställning av rekrytering
Vid beställning av rekrytering, skapa kravprofil och skapa annons i Visma Recruit.
-
Bisyssla anmälan
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Centralfacklig tid - ledighetsansökan
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Familjehem
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
-
Framtidens ledare - ansök
Här kan du ansöka om att bli ledare i Alingsås kommun.
Välkommen. -
Frågor om Time Care pool och planering
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Fördelning av lön - flera personer
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Fördelning av lön - för en person
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Företagshälsovård - synpunkter och avvikelser
Här kan du som chef eller annan beställare lämna synpunkter eller anmäla avvikelse på beställd eller genomförd tjänst inom företagshälsovården.
-
Försenad rapportering
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Förskjuten arbetstid
Endast chef kan skicka in denna e-tjänst!
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Förtroendevalda - Anmälan förändring
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Inbeordring under semester enligt AB
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Introduktionsutbildning VoO
Vilka ska genomföra introduktionsutbildning?
-
Inventering instruktörsutbildning HLR
E-tjänst för inventering och anmälan av HLR-instruktör
-
Kontakta Lön- och bemanningsenheten
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade, kontakta oss på telefon 0322-617020.
-
Kontakta Löneenheten - Förtroendevalda
Här kan du som är förtroendevald i Alingsås Kommun ställa frågor till oss på Löneenheten.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Kontaktperson - Kontaktfamilj - Stödförälder
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade
-
Koppla schema inom Barn och ungdomsförvaltningen
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
-
LAS-period för timavlönad
Via denna e-tjänst anmäler chef eller administratör anställningsperiod för rätt LAS-dagar.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Ledighetsansökan
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade, kontakta oss på telefon 0322-617020.
-
Lägg på utvärderingsuppgift i Time Care Multi Access
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Lönebeslut
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Lönetillägg
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Löneväxling till pensionspremie - överenskommelse
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Ny befattningsbenämning
Vid förändrade behov i verksamheten ansöker förvaltningarna om att inrätta nya befattningsbenämningar via den här e-tjänsten.
-
Ny placering för månadsanställd medarbetare
Används vid byte av arbetsplats/enhet.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
PAN-tjänstgöringsrapport
Denna e-tjänst ersätter blanketten "Anställningsavtal/Tjänstgöringsrapport PAN"
Ange föregående månads arbetade timmar och skicka in senast den 10:e.
-
Rättelse/ändring av uppgifter
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Semester under sjukfrånvaro
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Semesterdagar till timmar
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Sjuk/Frisk anmälan - mer än 7 kalenderdagar
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Sjuklön/vård av barn för timavlönad
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Time Care - Mobilschema
Här kan du som använder Time Care Planering/ Multi Access beställa en länk för att installera schema i din mobiltelefon.
-
Uppsägning - på egen begäran
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade, kontakta oss på telefon 0322-617020.
-
Utlandstraktamente
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade, kontakta oss på telefon 0322-617020.
-
Vikarie från Multi Access till Time Care Pool
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Ändra skatteavdrag
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
-
Önskad sysselsättningsgrad inom vård- och omsorgsförvaltningen
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
Omsorg och stöd (10)
-
Begäran om anstånd för kundfaktura inom socialförvaltningen
Här kan du begära anstånd för kundfakturor till chefer inom socialförvaltningen.
-
Behörighet till program och verksamhetssystem inom Socialförvaltningen
Här kan du som chef anmäla och avsluta behörighet till program och verksamhetssystem till personal inom socialförvaltningen.
-
Beställning av förbruknings- och omvårdsmaterial i VoO
E-tjänsten ersätter tidigare beställningar som gjorts på papper av förbruknings- och omvårdnadsmaterial.
-
Beställning av ID-bricka för Vård- och omsorgsförvaltningen
I denna e-tjänst kan du beställa ID brickor för samtliga medarbetare inom vård och omsorgsförvaltningen.
-
Brandskyddsrapport för Socialförvaltningen
Årlig rapportering av brandskyddsarbetet för Socialförvaltningen
-
Hanteringen av användarkonton och OTP-kort för externpersonal
Används av chefer hos externa vårdgivare.
Beställning av konton och OTP-kort för åtkomst till bland annat kommunportalen och Combine.
E-tjänsten kan endast användas av ansvariga chefer för respektive utförare.
-
Incidentrapport för Vård- och omsorgsförvaltningen - it och teknik
Denna incidentrapport används för fel och brister i förvaltningens tekniska apparatur, exempelvis larm ute och inne, VANSAM-telefoner, hotellås, GPS:er, tillsynskameror med mera.
-
Interna ärenden till vaktmästare VOO
Ärendehantering för vaktmästare
-
Kaffe till möten inom socialförvaltningen på Sidenvägen 7 D-F
Här kan du beställa kaffe/te med mera till ditt möte på Sidenvägen 7 D-F.
-
Kontakta teknikenheten VOO
Support från teknikenheten i vård och omsorgsförvaltningen om bland annat verksamhetssystemet Combine och larmsystem.
Telefoni (2)
-
Telefoni
Här kan du bland annat
- beställa mobil anknytning (MEX), fristående mobilabonnemang, mobiltelefoner, tillbehör och garantiservice eller service av skadad mobil
- anmäla byte eller avslut av telefonianknytning och abonnemang
- ställa frågor och anmäla fel när det gäller telefoni
-
Vårdnära mobiler (VOOSAM/VANSAM-telefoner)
Här kan chefer och behörig personal inom Vård- och omsorgsförvaltningen beställa, ändra och säga upp vårdnära mobiler (VOOSAM/VANSAM-telefoner).
Utbildning och barnomsorg (21)
-
Alströmer - Support digitala system och verktyg
Här kan du som arbetar på Alströmergymnasiet få support på digitala system och verktyg.
-
Anmälan till handledarträff - Campus
Här anmäler du dig om du vill delta i Campus Alingsås handledarträff inom vård- och omsorg.
-
Anmälan till utbildning i svenska för invandrare - Campus
Här anmäler personal sökande som saknar fullständigt personnummer till utbildning i svenska för invandrare (sfi).
-
Ansökan/beställning av studiehandledning
Det ligger i skolans uppdrag att organisera undervisningen för elever med ett annat modersmål så att de ges förutsättningar att utveckla kunskaper i skolans alla ämnen samtidigt som de lär sig det svenska språket. Ett sätt att tillgodose det behovet kan vara att ge eleven studiehandledning på modersmålet.
En elev som inte klarar att följa undervisningen på svenska har rätt att få stöd i form av studiehandledning på sitt modersmål om hon eller han riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ett eller flera ämnen. Studiehandledning på modersmålet regleras i 5 kap. 4 § skolförordningen. Ansvarig rektor tillstyrker eller avslår en ansökan/beställning om rätten till studiehandledning. Tilldelning av studiehandledning beslutas avenhetschef för modersmål.
Det ligger i skolans uppdrag att organisera undervisningen för elever med ett annat modersmål så att de ges förutsättningar att utveckla kunskaper i skolans alla ämnen samtidigt som de lär sig det svenska språket. Ett sätt att tillgodose det behovet kan vara att ge eleven studiehandledning på modersmålet.
En elev som inte klarar att följa undervisningen på svenska har rätt att få stöd i form av studiehandledning på sitt modersmål om hon eller han riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ett eller flera ämnen. Studiehandledning på modersmålet regleras i 5 kap. 4 § skolförordningen. Ansvarig rektor tillstyrker eller avslår en ansökan/beställning om rätten till studiehandledning. Tilldelning av studiehandledning beslutas avenhetschef för modersmål.
Den här tjänsten är stängd för underhåll -
Avvikelser skoltaxi - till och från skola
Här kan skolans personal anmäla om skoltaxi är sen till skola och/eller om skoltaxi är försenad att hämta upp skoltaxielever vid skolan för hemtransport.
-
Beslut om ställföreträdande rektor för Alströmergymnasiet och Campus
Här meddelar du som rektor vid Alströmergymnasiet och Campus om ställföreträdande rektor.
-
Delegationsbeslut om ställföreträdande rektor för BOU, SL 2 kap 9 §
Rektor utser och beslutar om ställföreträdare upp till sju arbetsdagar. Vid mer än sju arbetsdagar utser och beslutar verksamhetschef för förskolan/grundskolan ställföreträdare.
-
Digital lärresurs - säkerhetsbedömning
Verksamheter inom BoU och KoU som vill köpa in en digital lärresurs (eller använda en gratisresurs) måste först säkerställa att resursen och dess informationsbehandling används korrekt och säkert enligt gällande lagstiftning för behandling av personuppgifter (GDPR).
Som digital lärresurs räknas exempelvis appar, webbtjänster och tillägg.
Verksamheter inom BoU och KoU som vill köpa in en digital lärresurs (eller använda en gratisresurs) måste först säkerställa att resursen och dess informationsbehandling används korrekt och säkert enligt gällande lagstiftning för behandling av personuppgifter (GDPR).
Som digital lärresurs räknas exempelvis appar, webbtjänster och tillägg.
-
Digitala verktyg för pedagoger och elever - beställning
Här kan du som beställningsansvarig beställa verktyg till pedagoger och elever.
-
Ekonomifunktionen på barn- och ungdomskontoret
E-tjänst för att få hjälp av barn- och ungdomsförvaltningens ekonomifunktion med följande ärenden:
- Behörighet i system
- Rättning av lön
- Rättning av faktura
- Fakturering
-
Fel- och stöldanmälan av personalverktyg och iPads inom skolan
Här kan du anmäla fel och stölder av personalverktyg och iPads inom grundskolan, inklusive verktyg för SU-grupper.
-
Felanmälan och frågor, BoU:s verksamhetsspecifika system
E-tjänst för personal i barn- och ungdomsförvaltningen att få hjälp med förvaltningens digitala system.
-
Felanmälan till vaktmästare på skolor och förskolor
Här kan förskole- och skolpersonal göra felanmälan till vaktmästare.
-
Frånvaroanmälan för personal på Alströmergymnasiet
Här anmäler du som arbetar på Alströmergymnasiet frånvaro och informerar om du behöver ersättare. E-tjänsten ska användas av alla personalgrupper.
-
Lokalanpassningar för skolor och förskolor
Här anmäler rektorer och vaktmästare inom BOU behov av justeringar och anpassningar i lokalerna, både inomhus och utomhus. Det som ska skickas in är sådant som krävs utifrån säkerhet och för att verksamheten ska fungera bättre och som höjer värdet på fastigheten.
-
Låneavtal för pedagogiskt digitalt verktyg från Alingsås kommun
Här ska pedagogisk personal signera låneavtal för sitt digitala verktyg.
-
Samarbete med förskolepsykolog
Förskolerektorer i Alingsås kommun kan ansöka om samarbete med förskolepsykolog. Ansökan kan röra en insats och/eller konsultation på organisations-, grupp-eller individnivå.
-
Samarbete med Team kommunikation
Rektorer i Alingsås kommun kan ansöka om samarbete med Team Kommunikation. I teamet ingår hörsel-och specialpedagog Carola Lindbom och logoped Frida Mjögeman. Team kommunikation ingår i enheten för Stöd och utveckling. Ansökan kan röra en utbildningsinsats och/eller konsultation på organisations-, grupp-eller individnivå.
Rektorer i Alingsås kommun kan ansöka om samarbete med Team Kommunikation. I teamet ingår hörsel-och specialpedagog Carola Lindbom och logoped Frida Mjögeman. Team kommunikation ingår i enheten för Stöd och utveckling. Ansökan kan röra en utbildningsinsats och/eller konsultation på organisations-, grupp-eller individnivå.
-
Service- och frånvaroanmälan - Campus
All personal i Utbildningens Hus anmäler här lokalbokningar och felanmälan till reception och vaktmästeri.
Personal på Campus anmäler även frånvaro och gör beställningar. -
SMS-inloggning för vårdnadshavare i Arena
SMS-inloggning används för de som inte har e-legitimation för identifiering.
Receptionens personal fyller vårdnadshavarens uppgifter i denna e-tjänst. Särskild behörighet krävs.
-
Support samtycke till personuppgifter förskola/skola
Support samtycke till personuppgifter förskola/skola
Övriga e-tjänster (20)
-
Aktivera skicka fil
Detta steget måste du genomföra för att få tillgång till e-tjänsten skickafil. E-tjänsten vänder sig till dig som har behov av att skicka filer i olika storlekar och format. Filerna kan också skickas på ett informationssäkert vis.
-
Alingsås nya kommunhus - synpunkter och tips
Använd e-tjänsten för att lämna frågor eller tips till projektgruppen angående Alingsås nya kommunhus; dina synpunkter kommer att läsas och tas i beaktning under projektets gång.
-
Beställning till husansvarig på kommunledningskontoret
Här kan du som arbetar på kommunledningskontoret lägga in beställningar till husansvarig för:
- Kontorsmaterial som inte finns i ordinarie sortiment
- Järnvaror, exempelvis klädkrokar
-
Bevakningstjänster och utrustning
Här informerar du säkerhetsenheten om ditt behov av bevakningstjänster och utrustning genom att besvara några frågor.
Vissa beställningar går direkt till upphandlad leverantör och andra hanteras först av säkerhetsenheten innan de går vidare. -
Boka Campus Hörsal (tidigare Sparbankssalen)
Här bokar du Campus Hörsal i Utbildningens Hus.
-
Feriejobb - intresseanmälan för arbetsplatser
Här kan arbetsplatser i Alingsås kommun anmäla sitt intresse att ta emot feriejobbande ungdomar sommaren 2024.
-
Fullmakt postöppning
Här ger du fullmakt för öppning av post som är adresserad till dig. Posten öppnas av registrator på din förvaltning.
-
-
Geodata - översikt
Här kan du beställa översikt av geodata.
-
-
Kontakta fordonsenheten
Här hanteras alla fordonsrelaterade frågor.
-
Kontakta GIS-enheten
Välkommen att kontakta GIS-enheten med din fråga, anmäla ett fel, göra en beställning, be om behörighet eller något annat.
-
Kost - avvikelserapport/synpunkt
Här rapporterar du avvikelser eller lämnar synpunkter gällande kommunens kök och restauranger.
-
Lokalvård
Här kan du göra en extrabeställning eller anmäla avvikelse/synpunkt gällande städning och fönsterputsning i kommunens lokaler.
-
Nolhaga Parkbad - tillbudsrapportering
Här rapporteras tillbud som rör allmänheten vid bad i Nolhaga Parkbad.
-
Personuppgiftsincident
Här anmäler du personuppgiftsincidenter som inträffat eller riskerat att inträffa.
Anmälan ska skickas så snart som möjligt. Respektive nämnd/myndighet är mottagare och utredare av den inskickade incidenten. En kopia skickas till kommunledningskontorets Dataskyddsnätverk i statistik- och sammanställningssyfte. För mer information se kommunens ?Rutin vid personuppgiftsincident?.
Dokumentera alltid händelsen även om du gör bedömningen att incidenten inte är så allvarlig. Beslutet ska kunna motiveras och händelsen med tillhörande åtgärder ska finnas dokumenterad. Handlingar som tillhör incidenten ska lagras hos respektive ansvarig nämnd/myndighet.
Här anmäler du personuppgiftsincidenter som inträffat eller riskerat att inträffa.
Anmälan ska skickas så snart som möjligt. Respektive nämnd/myndighet är mottagare och utredare av den inskickade incidenten. En kopia skickas till kommunledningskontorets Dataskyddsnätverk i statistik- och sammanställningssyfte. För mer information se kommunens ?Rutin vid personuppgiftsincident?.
Dokumentera alltid händelsen även om du gör bedömningen att incidenten inte är så allvarlig. Beslutet ska kunna motiveras och händelsen med tillhörande åtgärder ska finnas dokumenterad. Handlingar som tillhör incidenten ska lagras hos respektive ansvarig nämnd/myndighet.
-
Skicka fil
E-tjänsten vänder sig till dig som har behov av att skicka filer i olika storlekar och format. Filerna kan också skickas på ett informationssäkert vis.
-
Vaktmästartjänster KLK
Med denna e-tjänst beställer du vaktmästartjänster på kommunledningskontoret.
-
Vaktmästeritjänster Sveagatan 12
Här kan du beställa tjänster av vaktmästaren på Sveagatan 12.
-
Visselblåsare
Visselblåsarfunktionen är en rapporteringskanal som syftar till att medarbetare, uppdragstagare och förtroendevalda i Alingsås kommunkoncernen ska kunna anmäla allvarliga missförhållanden begångna av personer i ledande ställning, och känna sig trygga med att anmälningarna tas emot och hanteras på ett korrekt sätt.
Visselblåsarfunktionen är en rapporteringskanal som syftar till att medarbetare, uppdragstagare och förtroendevalda i Alingsås kommunkoncernen ska kunna anmäla allvarliga missförhållanden begångna av personer i ledande ställning, och känna sig trygga med att anmälningarna tas emot och hanteras på ett korrekt sätt.