Semesterdagar till timmar
Den här tjänsten kräver inloggningSemesterdagar som kan omvandlas är:
Intjänade dagar som överstiger 25 (gäller de som fyller 40 år under året)
Sparade dagar över 25 (gäller alla med semestertjänst)
Enligt bestämmelser i AB har arbetstagare möjlighet att omvandla semesterdagar till timmar för att kunna få ledighet del av dag.
Ledigheten kan endast tas ut del av dag och kan ej kombineras med annan frånvaro. Du kan enbart omvandla semesterledighet i timmar framåt för kalenderåret och inte bakåt.
Beräkning av semesterledighet i timmar
En semesterdag omräknas enligt följande utifrån grund anställning:
Genomsnittligt antal arbetstimmar/vecka delat med 5 blir antal semestertimmar.
Exempel: 40 tim/5=8 timmar. Semesterdagstillägg betalas ut för hel semesterdag vid första tillfället en semesterdag omvandlas till timsemester. Detta gäller ej dig som har semesterväxlat.
Antalet sparade semestertimmar får inte överstiga 180. Uppehålls- och ferieanställda har ej rätt till timsemester.
E-tjänsten kan inte användas för anonymitetsskyddade.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Personnummer
- Användar-id
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år
Mottagare av personuppgifter
För att kunna hantera löne- och personaladministration med anledning av din anställning behöver vi spara och behandla personuppgifter om dig. Det rör sig främst om uppgifter om namn, adress, personnummer och övriga folkbokföringsuppgifter, men även om uppgifter om bland annat inkomst, skatt, anställningstid- och form, semester och frånvaro. I samband med löneförhandlingar registreras även facklig tillhörighet. Den rättsliga grunden för behandling av dina personuppgifter återfinns i diverse lagstiftning, till exempel Lag (1982:80) om anställningsskydd eller annan arbetsrättslig lagstiftning. Vidare kan det också krävas för att vi ska kunna uppfylla det anställningsavtal du är part i. Syftet med behandlingen är därmed att vi ska kunna säkerställa skyldigheter och rättigheter enligt lag och avtal, i anledning av till exempel sjukfrånvaro och arbetsmiljöinsatser. Dina personuppgifter hanteras vid var tid enligt gällande integritetslagstiftning, för närvarande dataskyddsförordningen (GDPR).
Uppgifterna kommer att hanteras av chefer och administratörer i kommunen, och i förekommande fall av externa konsulter eller entreprenörer. De kommer till exempel att lämnas över till kommunens IT-funktion och de leverantörer som används. Dina uppgifter kommer att sparas i enlighet med svensk arkivlagstiftning och kommunens dokumenthanteringsplaner. Vi kan även komma att lämna över och dela dina personuppgifter med en tredje part. Uppgifter om inkomst och skatteavdrag lämnas till exempel till Skatteverket. Vissa uppgifter lämnas också till andra statliga myndigheter såsom Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten, samt Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Statistiska centralbyrån (SCB). Utöver detta lämnas uppgifterna även över till kommunens pensionsadministratör och försäkringsbolag, samt de personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utgöra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU om det inte är säkerställt att landet uppfyller samma krav som ställs på länder inom EU gällande dataskydd.
Personuppgiftsansvarig är den nämnd du är anställd av. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att skicka din begäran till kommunstyrelsen@alingsas.se. Kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud hittar du på alingsas.se. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen. Observera att dina om dina personuppgifter inte skyddas av sekretess eller annan lagstiftning är de offentliga. I de fall någon så begär, kan uppgifter enligt ovan därför komma att lämnas ut
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om Alingsås kommuns hantering av personuppgifter och GDPR (EU:s dataskyddsförordning) på Kommunportalen.
Har du frågor om hanteringen personuppgifter kan du mejla till kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Besök IMY:s hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@alingsas.se
Lön och bemanningsenheten
0322-617020