Handkassekort - ansök
Den här tjänsten kräver inloggningMed denna E-tjänst kan du som ansvarig chef ansöka om nytt handkassekort för din verksamhet. Om verksamheten har haft kort tidigare och det ska ersättas använd E-tjänsten Handkassekort - Ändra.
Kriterier för att få en handkassa beviljad:
- Betalning direkt vid inköp behövs för att kunna genomföra kommunens åtagande gentemot invånarna, t.ex. pedagogiska och sociala aktiviteter med brukare inom LSS/SoL.
- Betalning kan inte ske mot faktura.
- Betalning med kortet behöver, i normalfallet, ske varje månad men minst varannan månad.
Inom vård och omsorg gäller följande:
- Ansvarig chef fyller i och skickar in ansökan.
- Kortadministratör på chefsstöd hämtar ut kortet några dagar senare efter överenskommelse med ekonomiavdelningen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Användar-id
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om Alingsås kommuns hantering av personuppgifter och GDPR (EU:s dataskyddsförordning) på Kommunportalen.
Har du frågor om hanteringen personuppgifter kan du mejla till kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Besök IMY:s hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@alingsas.se
Redovisningsenheten
ruth.wijnveen@alingsas.se