Personuppgiftsincident
Den här tjänsten kräver inloggningHär anmäler du personuppgiftsincidenter som inträffat eller riskerat att inträffa.
Anmälan ska skickas så snart som möjligt. Respektive nämnd/myndighet är mottagare och utredare av den inskickade incidenten. En kopia skickas till kommunledningskontorets Dataskyddsnätverk i statistik- och sammanställningssyfte. För mer information se kommunens Rutin vid personuppgiftsincident.
Dokumentera alltid händelsen även om du gör bedömningen att incidenten inte är så allvarlig. Beslutet ska kunna motiveras och händelsen med tillhörande åtgärder ska finnas dokumenterad. Handlingar som tillhör incidenten ska lagras hos respektive ansvarig nämnd/myndighet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen är att hantera personuppgiftsincidenter.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 1 år
Uppgifterna gallras en gång per kalenderår.
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om Alingsås kommuns hantering av personuppgifter och GDPR (EU:s dataskyddsförordning) på Kommunportalen.
Har du frågor om hanteringen personuppgifter kan du mejla till kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Besök IMY:s hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@alingsas.se
Susanne Sandberg
susanne.sandberg@alingsas.se