Försäljningsverksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningNär verksamheten planerar att starta försäljning behöver viss information ansökas om/ skickas in - vem är kassaansvarig, växelkassa, swish och kortterminal.
Det ska alltid finnas en kassaansvarig för försäljningsstället och en ersättare utsedd. Om pengar ska hanteras måste verksamheten ansöka om en växelkassa. Ska swish och/eller kortbetalningar tas emot behöver du ansöka om det också.
Är verksamheten redan igång kanske du behöver ändra kassaansvarig eller dess ersättare, lägga till att betalningar ska göras via kort eller ändra storleken på växelkassan. Allt kan du göra här.
Vill du läsa mera om reglerna kring försäljning över disk läs på kommunportalen - Sälja över disk.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Användar-id
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om Alingsås kommuns hantering av personuppgifter och GDPR (EU:s dataskyddsförordning) på Kommunportalen.
Har du frågor om hanteringen personuppgifter kan du mejla till kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Besök IMY:s hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@alingsas.se
Redovisningsenheten
kassan@alingsas.se