Bussresa
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst kan du:
- Beställa bussresa direkt, om resan är angiven i prislistan nedan.
- Begära offert på bussresa utanför angiven prislista (konkurrensutsättning).
1. Beställa bussresa direkt, om resan är angiven i prislistan
Vårgårdabuss är leverantör för de vanligast förekommande resor som står i prislistan och alla resor som är angivna i prislistan ska beställas från dem.
Beställning sker via denna e-tjänst och resan behöver bokas minst en vecka (7 dagar) innan resan ska ske. E-tjänsten godkänner inte förfrågan som läggs kortare än 7 dagar innan resan ska ske. Uppstår det ett akut behov så skicka mejl eller ring Vårgårdabuss.
Observera att din begäran inte skickas vidare till leverantören förrän din närmaste chef har godkänt den. Därför är det viktigt att skicka begäran i god tid.
Prislista för de vanligaste bussresorna
2. Begära offert på bussresa utanför angiven prislista (konkurrensutsättning)
Resor som inte står med i prislistan ska konkurrensutsättas för att få bästa pris och förfrågan kommer att skickas till nedan leverantörer för att få offert. Förfrågan går ut per automatik till leverantörerna när e-tjänsten skickas in. Resan behöver bokas minst en vecka (7 dagar) innan resan ska ske. E-tjänsten godkänner inte förfrågan som läggs kortare än 7 dagar innan resan ska ske.
Observera att din begäran inte skickas vidare till leverantörerna förrän din närmaste chef har godkänt den. Därför är det viktigt att skicka begäran i god tid.
Leverantörerna måste skicka offert inom två arbetsdagar från dagen de har tagit emot din förfrågan, annars kan vi inte godkänna den. Priserna vi får in på offert får inte lämnas ut till leverantörerna förrän efter vi bestämt vilken leverantör som vi valt, efter lägsta pris.
Leverantörer
Vårgårdabuss
Ängbergs Busstrafik AB
Godkännande av närmaste chef
För att ditt ärende ska skickas vidare till leverantör, krävs godkännande av din närmaste chef. Detta är ett automatiskt flöde som är kopplat till din närmaste chef i personalsystemet.
När du fyllt i e-tjänsten och trycker på "Skicka in" går det ett e-postmeddelande till din närmaste chef som får i uppgift att läsa igenom det du vill beställa och kan sedan välja att godkänna eller neka din beställning. Om din chef godkänner kommer ditt ärende skickas vidare till leverantören/leverantörerna. Du får då ett mejl om att det är gjort. Om din chef nekar din beställning kommer du få ett mejl om detta.
Vad gör jag om min chef inte kan godkänna på grund av frånvaro?
Om du vet att din chef är frånvarande kan du skicka ett meddelande i ditt inskickade ärende. Skriv vilken chef som kan godkänna din beställning istället. Då kan Upphandlingsenheten hjälpa dig att byta till denna chef så att ditt ärende kan skickas vidare till leverantören/leverantörerna.
Du hittar dina pågående ärenden på Mina sidor.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Användar-id
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Till och med nästkommande upphandling av bussresor (maj 2027)
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om Alingsås kommuns hantering av personuppgifter och GDPR (EU:s dataskyddsförordning) på Kommunportalen.
Har du frågor om hanteringen personuppgifter kan du mejla till kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Besök IMY:s hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@alingsas.se
Upphandlingsenheten
upphandling@alingsas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Godkännande av närmaste chef. Se instruktion i texten