Incidentrapport för Vård- och omsorgsförvaltningen - it och teknik
Den här tjänsten kräver inloggningIt- och teknikincidenter – bakgrund
Vård- och omsorgsförvaltningens personal använder dagligen olika tekniska lösningar och verktyg. Komplexiteten i it-miljön ökar och behöver ständigt förbättras.
Varför ska det rapporteras?
För att få en helhetsbild av rutiner, driftsäkerhet, hållbarhet och funktionalitet så behövs det en samlad bild av de eventuella fel och brister som uppkommer. Utan incidentrapportering finns det bland annat risk för att undermålig teknik upphandlas igen och att felaktigheter inte åtgärdas av leverantören.
Vad ska rapporteras?
Fel och brister i de tekniska lösningarna rapporteras. Avvikelser gentemot en vårdtagare, en händelse eller ett fel på ett hjälpmedel ska ej rapporteras som incident, de har sina egna avvikelsesystem. Handhavandefel rapporteras inte.
Exempel på typ av teknik som ska rapporteras:
- larm ute och inne, även GPS:er
- mobila enheter såsom larmtelefoner
- hotellås
- oannonserade driftstopp i datasystem och nät
- digital fjärrtillsyn (kameratillsyn)
- nyckel- och läkemedelsskåp
Hur gör man?
En incidentrapport ska fyllas i i anslutning till en händelse. Rapporten går till Vård- och omsorgsförvaltningens förvaltningskontor/It där den utreds och förvaras.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Mobilnummer
- Användar-id
Insamling av uppgifter i syfte att åtgärda och följa upp tekniska incidenter.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om Alingsås kommuns hantering av personuppgifter och GDPR (EU:s dataskyddsförordning) på sidan GDPR - värt att veta på Kommunportalen.
Har du frågor om hanteringen personuppgifter kan du mejla till kommunstyrelsen@alingsas.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Integritetskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök IMY:s hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och omsorgsnämnden
vard.omsorg@alingsas.se
Susanne Sandberg
susanne.sandberg@alingsas.se
61 98 (0322-61 61 98)